طريق البناء

3-1-2012
             مخالف الجماعة
قالوا لن نرشح           لكن رشحوا
رفضوا دعمه!            لن  ألومهم
 يوم قالوها                كان  حقهم
ويوم نقولها              سيكون حقنا     
وفاق كنت امل      تعاون كنت أرغب
لكن سنة الحياة             لا تتغير
ربما كانت خديعة          للأعداء
ربما كانت خطة            للنجاح
ثقتي فيه                   في انهزام
وأملي فيه                 في ازدياد
إن تسألني                    كيف
أجب انها                   جماعة
 وأنا ليس لي              واحدة
 فمع أي الرؤى          أكون ؟؟
  جماعة فيها أنا وحدي أو أفراد
   أو جماعة فيها جماعة بأفراد
    
---------------------------------------------------
الأمنية المكروهة
ساعات بأتمنى إن الشيخ حازم صلاح أبو اسماعيل  مينجحش في الانتخابات مش عشان هوا متعصب أو جاهل أو غيره لكن لإنه خسارة لينا لإن فينا مش مستعد إنه يتغير للأحسن وشايف إن تغيير جذري حاجة مستحيلة لإنه هيبقى على حساب مصلحته أوحريته اللي كان ماشي بيها واتعود عليها وبقى عنده خبرة فيها ، وفيه اللي عارف إنه أحسن لكن طالما مش هوا اللي هيفصلوا أو هيساهم فيه يبقى بلاه.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

 
قادمون للتغيير